Drugie spotkanie środowiskowe – Kuratorium Oświaty i dyrektorzy szkół ponadpodstawowych

9 października 2024 r. odbyło się kolejne spotkanie środowiskowe. Tym razem w spotkaniu wzięli udział: Przedstawicielki Kuratorium Oświaty we Wrocławiu delegatura w Legnicy, dyrektorzy szkół ponadpodstawowych z rejonu wizytowanego oraz przedstawiciele BCU, Maria Paszkowska i Eligiusz Deluga.

Uczestników spotkania przywitała Maria Paszkowska Dyrektor BCU w Lubinie, która przedstawiła zadania realizowane przez BCU oraz przekazała uczestnikom szczegółowe informacje o planowanych szkoleniach w roku szkolnym 2024/2025.

Podczas spotkania przedstawiciele Kuratorium poruszyli następujące zagadnienia:

  • plan nadzoru pedagogicznego DKO w roku szkolnym 2024/2025,
  • zmiany w przepisach prawa, w tym w zakresie kształcenia uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2024/2025,
  • wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w rejonie wizytacyjnym (statuty szkół i placówek, organizacja i udzielanie pomocy-psychologiczno-pedagogicznej, szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego),
  • informacje i komunikaty MEN (edukacja włączająca – działania w roku szkolnym 2024/2025),
  • sprawy różne (nieprawidłowości dotyczące arkuszy organizacji i wprowadzonych do nich zmian, doradztwo zawodowe, nieprawidłowości w zakresie składanych wniosków o nagrody i odznaczenia, awans zawodowy – obowiązki dyrektora, zgody na zatrudnienie nauczycieli).

Podczas dyskusji w gronie uczestników wskazano na potrzebę ścisłej współpracy szkół z lokalnymi przedsiębiorstwami w celu lepszego dostosowania kierunków kształcenia do potrzeb rynku pracy. Omówiono również kwestię wyposażenia pracowni zawodowych. Zwrócono także uwagę na rosnące potrzeby uczniów w zakresie wsparcia psychologicznego, szczególnie po okresie pandemii. Dyskutowano o dostępności specjalistów w szkołach i możliwościach zwiększenia tego wsparcia.

Na zakończenie spotkania Dyrektor BCU zaprezentował bazę szkoleniową BCU i MCKK. Podczas oprowadzania podkreśliła wagę spotkań środowiskowych w kontekście wyzwań jakie stoją przed branżą górniczą. Spotkania umożliwiają: wymianę doświadczeń między przedstawicielami edukacji, nauki i przemysłu, sprawną dyskusję nad tym, jak efektywnie wdrażać nowoczesne technologie w branży górniczej, zacieśnienie relacji na linii edukacja-przemysł, co przyczynia się do m.in. lepszego dostosowania programów nauczania do realnych potrzeb przemysłu, wzrost potencjału kadrowego w oświacie i nauce.